The Union Of People's Fedaian Of Iran
اخبار    سرسخن    مقالات سیاسی    اعلامیه ها    ديدگاه ها    کارگری    زنان    دانشجویی    مسئله ملی    اجتماعی    رويدادهای بين المللی    برای جهانی دیگروسوسياليسم    حقوق بشر    گفتارهای رادیویی    یادها    در راه کنگره    اعلان ها    موضوعی    گفتگو      
صفحه اول معرفي و تاريخچه  |   اسناد سازمان  |   آرشيو  |   پيوندهاي ديگر  |   آدرس هاي ما  |   آرشيو مقالات

و تاريخ از امروز آغاز مي شود

اميد منتظري

بي شک بايد فکر کنيم بختک روي مان افتاده و اين تنها قسمت ناچيز خوابي است دهشتناک تر از کابوس. در بهترين حالت جنگ غزه  تنها يک symptom (نشانه بيروني بيماري) از رنج و درد دروني چرکين ترين جغرافياي جهان است.

امروز فلسطين بدل از همان عضو پيوندي است که بدن به مثابه کل از پذيرشش استنکاف مي کند و آن را پس مي زند. در اين جايگاه است که اريک هابزبام در «عصر نهايت ها» مي نويسد: «دو منطقه در جهان وجود داشت که تنش هاي بومي جهان سوم در آن، که اساسا ربطي به جنگ سرد نداشت، پيوسته شرايطي براي کشمکش پديد مي آورد که متناوبا به جنگ مي انجاميد: خاورميانه و بخش شمالي شبه قاره هند. هر دو منطقه، نه بر حسب اتفاق، وارثان برنامه هاي امپرياليستي بودند...». (عصر نهايت ها، اريک هابزبام، چاپ اول، صفحه 455)

اين گفته را مي توان اين گونه پي گرفت که اين تنش ها و کشمکش ها خصوصا در فلسطين چه پيش و چه پس از جنگ سرد ادامه يافته و ادامه مي يابد. بر اساس پيشينه درگيري ها در فلسطين مي توان اين پرسش را پيش کشيد که: مشکل از کجا آغاز شد؟ «برنارد لوئيس» در کتابي با همين عنوان - مشکل از کجا آغاز شد- سعي دارد تا اين تز تاريخي را به عرضه گذارد که: « توجه کنيد اين ماجرا اصلا بر مي گردد به جدال اسلام، مسيحيت و يهوديت. اگر باور نداريد من شما را به دوران بين افول عصر باستان و طلوع تجدد مي برم؛ از سده ميانه تا امروز»(کل کتاب را نقل به مضمون کردم). در توضيح آغازين کتاب لوئيس حسرت مي خورد که حوادث 11 سپتامبر در مرحله نمونه خواني کتاب اتفاق افتاد و به طور خاص نتوانسته به آن بپردازد. اما به گفته وي واکاوي و روش شناسي کتاب – نعش کشي ها- در واقع علل و پيش زمينه هاي حملات 11 سپتامبر را هم بر ملا مي سازد. بر خلاف لوئيس فکر مي کنم، اساسا جايي بايد سر کلاف تاريخ را گرفت تا فلسطين به مثابه يک شيء - در مقام غنيمت جنگي- ارث پدري هيچ حکومت و تمدني قرار نگيرد.

آري تاريخ دقيقا از امروز آغاز مي شود. اينجا غزه است. 27 دسامبر 2008. حالا چه بايد کرد؟ حتا مي توان به عقب تر هم بازگشت. فلسطين همن کشوري که بخش وسيع تاريخ باستانش همراه است با تاخت و تاز و بسط فتوحات. همان مردمي که دست به دست خراج گزار حاکمان مي شدند و مي شوند. از اشغال سامي ها تا فرعون مصر؛ از حکومت داوود و کوروش کبير تا اسکندر مقدوني؛ از روميان تا فاتحان عرب؛ از تهاجم مسيحيان تا تصرف عثماني؛ از مصادره اسرائيل تا حکومت فتح و حماس.

و دقيقا همين جا است که بايد گفت هر دولتي اشغال گر است و مبدا بروز خشونت. هر حکومتي بيگانه است. اما اين تاريخ نگاري ها و تاريخي گري ها تنها يک نتيجه دارد و آن توجه به اين موضوع است که توحش تمدن امروز تنها تفاوتش با قرن هاي گذشته در اين است که در زمانه کشتار کانتينر هاي دارو و مواد غذايي را فراموش نمي کند.

درست در همين بزنگاه است که نمي توان در جنگ بي طرف ماند. نمي توان نسبي سنجيد. نسبي محکوم کرد؛ هرچقدر هم که دنياي امروز پست مدرن باشد. 313 کودک، دقيقا 313 کودک کشته شده فلسطيني است - البته تا اين لحظه-. و موشک هاي حماس مثال symptom هايي كه اگر ضامنش در برود نه خاورميانه که جامعه بين الملل را خراش مي اندازد تا شکاف دموکراسي و حقوق بشر را به رخ بکشد. آن جا که حماس با انتخابات آزاد و زير نظر سازمان ملل دولت را تسخير مي کند و اسرائيل و آمريکا محاصره اقتصادي و تحريم را از سر مي گيرند. تلاش مي شود با کوس بنيادگرايي، مبارزات ملي گرايانه به محاق برود و رنگ ببازد. در يک طرف روبناي دموکراسي اسرائيل بر پايه ايدئولوژي مذهبي يهوديت در مقام «ميهن ملي براي يهود» و «سرزمين موعود» شکل مي گيرد و کمي آن طرف تر حماس به اين دليل منکوب و تروريست شناخنه مي شود. حماس تنها بهانه اي است که فلسطين را با کوس بنيادگرايي هويت زده کنند.

درگيري اسرائيل فلسطين را نبايد به تقابل دو ايدئولوژي مذهبي اسلام- يهوديت تقليل داد. چه اين که پيش از حمايت آمريکا و انگليس از رشد گروه هاي بنيادگرا - از افغانستان و مصر و عراق تا فلسطين در زمان جنگ سرد-، آلترناتيوهاي چپ و لائيک هژموني را به دست داشتند. پس از آن نيز نگاه کنيد که چگونه حتا پس از جنگ سي و سه روزه، حزب الله لبنان محبوب تر مي شود و حماس مي رود تا در دنباله اين ردپا قدم نهد. با برانداختن رداي بنياد گرايي بر جنگ غزه کليت جهان مي خواهد سوژه دموکراسي صوري امروز را مستتر کند. يعني فلسطين به مثابه «دولت- ملت» آن چيزي است که مي بايست نفي شود. اقليمي که مردمانش نمي توانند يک حکومت خودگردان بر پا دارند. کشور که کشور نيست. ژيژک مي نويسد: «دموکراسي همواره در بند واقعيت بيمارگون يک دولت- ملت است. هر کوششي براي آغاز بناي يک «دموکراسي سياره اي» بر مبناي با هم بودن همه آدميان در مقام شهروندان جهان خيلي زود ناتواني اش را رو مي کند و در برانگيختن جذبه و شور سياسي در ميان آدميان ناکام مي ماند».( اسلاوي ژيژک: نظريه، دين، سياست ، چاپ اول، صفحه306)

جامعه بين الملل فلسطين را پس مي زند چه آن که آنان در جهان امروز تنها يک هويت را اعتبار مي دهند. همان خط تمايز و آغاز جامعه بين الملل سرمايه داري: دولت- ملت. اين جنگ بايد ادامه پيدا کند چرا که چانه زنان پر قدرت جهان هميشه بايد ميانجي دولت هاي عرب و اسرائيل باشند. بقاي حضور حاکمان جنگ است. اين جنگ بايد ادامه يابد تا غزه غزه بماند و يادمان برود اينجا غزه نيست، اين حماس نيست. اين فلسطين است که بايد آوار آوار غزه شود.

[ نسخه چاپی ]     [ بازگشت به صفحه اول ]


اخبار
درگيري فيزيکي مردم با گشت ارشاد در ميدان درکه تهران
تجمع حق التدريسان و معلمان پيش دبستاني مقابل مجلس
روزنامه رسمي حكم ابطال رياست مرتضوي را چاپ نكرد
دلار 2023 تومان ، سكه 747 هزار تومان
اظهار ناتواني دولتي ها در جلسه مجمع تشخيص
مقابل شهرداري ملارد رخ داد خودسوزي مقابل چشم شهردار
بازداشت يک فعال سياسي عرب در حميديه
خواستار پايان اعتصاب غذاي کبودوند هستيم
رييس اتحاديه ناشران و كتابفروشان:كتابفروشان به تعطيلي فكر مي‌كنند :
فدراسيون دوچرخه‌سواري هم «تعليق» شد
اخبار دانشجوئی
کوي دانشگاه تهران ۱۰ روز قبل و بعد از ۱۸ تير تعطيل است
اجراي دستورالعمل پوشش دانشجويان از اول مهر/ انتقاد از نيروي انتظامي۱۳۹۱/۰۳/۲۰
۶۲ درصد مدال‌آوران ايراني رقابت‌هاي علمي جهاني از کشور رفتند
ادامه‌ي تنش در دانشگاه مازندران به دنبال مرگ يک دانشجو
گزارش شوراي دفاع از حق تحصيل
سخنان وزير علوم افشاي نقض آشکار حقوق دانشجويان است
تجمع اعتراضي دانشجويان علوم پزشکي در مقابل مجلس و وزارت بهداشت
نويد بهاري دانشجويان از پشت ميله هاي زندان
تجمع ۵ روزه‌ي دانشجويان علوم پايه در مقابل وزارت بهداشت
اعتراض داريوش اجلالي، دانشجوي دانشگاه ياسوج با دوختن لب‌هايش
 
کارگران دربند را آزاد کنید

دانشجویان دربند را آزاد کنید

برگی از تاریخ

با یاد یاران

اسامی قربانيان کشتار زندانيان سياسی در سال ۶۷





شورای دانشجویان و جوانان چپ ایران











خبرگزاری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران










آرشیو آثار کلاسیک مارکسیستی









Copyright 2004 © etehadefedaian.org - All Rights Reserved - Administration